Czytelnia

Jakie jest życie?

PODZIEL SIĘ:

Polskie „takie jest życie” po francusku brzmi „c’est la vie”, a Amerykanom zdarza się mówić mniej elegancko „shit happens”. Używamy tego zwrotu, gdy zdarzy się coś niezgodnego z naszymi oczekiwaniami (czasem nawet bardzo niezgodnego…). Bo w życiu wiele dzieje się nie tak, jak chcielibyśmy. Wiele też dzieje się zgodnie z naszymi życzeniami, a czasem nawet lepiej. Czasem znacznie gorzej.

Cóż! Jak powiedział twórca sloganu „shit happens” (przynajmniej tak wynika z filmu) Forest Gump: „Życie jest jak pudełko czekoladek. Nigdy nie wiesz na co trafisz”. Nigdy nie wiesz, co się zdarzy, ale możesz wybrać, jak na to zareagujesz. Jedni z nas wobec niepożądanych niespodzianek życiowych popadają w depresyjne nastroje, inni próbują zdemolować siebie i świat, a jeszcze inni otrząsają się i zaczynają szukać nowych szans.

Od czego zależy to, jak radzimy sobie z trudnymi sytuacjami?

Amerykańscy psycholodzy używają określenia „resiliency” – sprężystość (prężność) psychiczna lub odporność psychiczna. Jest to  zdolność do radzenia sobie z przeciwnościami losu, odzyskiwania równowagi psychicznej po stratach i niepowodzeniach. Jedni z nas mają bardziej rozwiniętą tę zdolność, inni niestety mniej. Co ma wpływ na poziom tej zdolności?

W pewnym stopniu jest to efekt naszego wyposażania biologicznego, w pewnym efekt wychowania. Rodzice mogą rozwijać tę cechę u swoich dzieci – pozwalając im podejmować wyzwania odpowiednie dla ich możliwości, ponosić porażki i szukać własnych rozwiązań. Mogą też upośledzać naturalną ich sprężystość poprzez robienie wszystkiego za dzieci, nadmierne chronienie lub obciążanie ponad dziecięcą miarę. Prężność psychiczną można także rozwijać w dorosłym wieku. Oto dziesięć propozycji zachowania sprzyjających prężności.

  1. Dostosowuj się. W każdej sytuacji bądź gotów spojrzeć na nią z różnych punktów widzenia: dostrzec “plusy dodatnie i plusy ujemne”. Zmieniaj adekwatnie do sytuacji swoje podejście, punkt widzenia, rozważaj różne rozwiązania prowadzące do ważnych dla ciebie celów. Nie upieraj się przy postępowaniu „jak zawsze”.

  2. Wyciągaj wnioski. Gdy zdarzy ci się znaleźć w trudnej sytuacji, ponieść porażkę, zastanów się, czego się mogłeś z tego nauczyć? jakie wnioski wyciągnąć? Nie koncentruj się na obwinianiu (siebie lub innych) i stawianiu siebie w roli ofiary. Pomyśl, jak możesz się zachowywać w przyszłości, aby zmniejszyć szanse na podobne kłopoty.

  3. Działaj. Pomyśl, co możesz zrobić, aby poprawić swoją sytuację wykorzystując to, co ci się zdarzyło. Amerykańskie powiedzenie „jeśli życie daje ci cytrynęzrób z niej lemoniadę” może wydawać się naciągane, lecz można także w nim znaleźć nadzieję i wskazówkę. Zepsuty samochód to oczywiście koszty i dodatkowy wysiłek, a także okazja do częstszego jeżdżenia rowerem, przeczytania książki lub poznania nowych znajomych podczas przymusowego korzystania ze środków masowej komunikacji.

  4. Dbaj o relacje. Przeżywając kłopoty nie odsuwaj się od innych ludzi. Niektórzy ludzie powstrzymują się z dobrym słowem i uczynkiem nie wiedząc jak ich wsparcie może być przyjęte i nie chcąc nikogo urazić. Więc proś o pomoc i przyjmuj pomoc. Pomagaj, gdy uznasz, że inni tego potrzebują.

  5. Uwalniaj napięcie. Nie tłamś w sobie emocji. Porozmawiaj o nich z kimś bliskim. Skorzystaj z pomocy terapeuty. Pisz dziennik. Maluj. Medytuj. Módl się.

  6. Znajdź sens w tym, co robisz w życiu. Ludzie potrzebują czegoś więcej niż przeżycie kolejnego dnia w „odpowiedniej” sytuacji materialnej. Szukają czegoś większego i ważniejszego niż oni sami. Może to być pomoc innym, włączenie się w akcje charytatywne, praca jako wolontariusz. Nie przypadkowo wielką popularnością w Polce cieszą się takie akcje jak Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.

  7. Pielęgnuj zdrowe nawyki. Ciało i umysł są całością. Dieta to to nie tylko kwestia odpowiedniego wyglądu lecz też lepsze funkcjonowaniu mózgu. Więc odżywiaj się zdrowo, odpoczywaj i wysypiaj się. Dla zdrowego przeciętnego człowieka 7-8 godzin snu to norma – jeżeli śpisz mniej to albo twoje ciało jest wyjątkowe, albo źle je traktujesz. Nie wyspany łatwiej łapiesz zły nastrój, widzisz więcej kłopotów, masz mniej pomysłów i ochoty na ich realizację.

  8. Wierz w siebie. Zastanów się nad swoimi silnymi stronami. Każdy je ma i u każdego są inne. Przypomnij sobie sytuacje w których poradziłeś sobie z trudnościami: jak to zrobiłeś? jakimi cechami się wówczas wykazałeś? Zwróć uwagę na sytuacje, w których doświadczasz uczucia „przepływu” (flow) – całkowicie koncentrujesz się nad tym, co robisz, masz wrażenie, że znika świat wokół, a czas się zatrzymuje. To w tych chwilach wykorzystujesz w pełni swoje silne strony i możliwości. Pomyśl zatem, co może być twoją silną stroną? co możesz robić, aby w większym stopniu je wykorzystywać? Zajrzyj na stronę https://www.viacharacter.org – znajdziesz tam (w jęz. polskim) test, który pozwoli ci lepiej zrozumieć twoje silne strony.

  9. Myśl optymistycznie. Nikt nie zna przyszłości, ale nasze myślenie o niej wpływa na nasze działania i ich rezultaty. Optymiści zakładają, że w każdej sytuacji można znaleźć rozwiązanie. To pomaga im ich szukać. Nic więc dziwnego, że znajdują je częściej niż pesymiści, którzy, założywszy, że „nic nie da się zrobić” czekają z założonymi rękami. Optymiści niepowodzenia traktują jako jednorazowe sytuacje i na ich podstawie nie budują wizji siebie jako „nieudaczników i ofiar”. Sukcesy przyjmują jako dowód kompetencji i oznakę stałego powodzenia. To daje im więcej energii do działania. Optymistyczne myślenie to nie myślenie, że może być dobrze i podejmowanie działania w tym kierunku.

  10. Śmiej się. Czasem nie branie życia zbyt poważnie jest jedynym lekarstwem na trudne chwile. Poczucie humoru pomaga odprężyć się i dostrzegać możliwości. Pozwala też nabrać dystansu do tego co nam się zdarza. A wiele problemów z perspektywy wieczności jest po prostu nie warte roztrząsania. Pamiętaj – czasem „shit happens” i jedyne co można zrobić to obśmiać to i pójść dalej.

Artur Brzeziński

Tekst opracowany m.in. na podstawie : http://www.webmd.com/mental-health/features/overcome-obstacles-resilience#1


« Powrót



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

BĄDŹMY W KONTAKCIE

Integra - Pracownia Psychoterapii i Psychoedukcji

Integra - Pracownia Psychoterapii i Psychoedukcji

Białystok, ul. Warszawska 34, III piętro
tel. 608 686 376
WYŚLIJ DO NAS WIADOMOŚĆ

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji jest dostępnych na stronie Wszystko o ciasteczkach.

Akceptuję